A Snapdragon Architecture Deep Dive 2025 eseményen a Qualcomm bemutatta legújabb PC platformját, a Snapdragon X2 Elite nevű lapkát. Ez az új chip jelentős architekturális előrelépéseket hoz, miközben több mint a gyakori Windows játékok 90 százalékával kompatibilis marad.
Erős GPU és a teljesítmény jelentős javulása jobb hatékonysággal társul, így a Snapdragon X2 Elite komoly esélyesnek számít a következő generációs Windows on Arm notebookok között.
A Xiaomi bár régóta árul laptopokat Kínában, még soha nem indított el valóban globális modellt Xiaomi márkanév alatt. A Snapdragon X2 Elite erős teljesítménye, egységes játék kompatibilitása és kedvező energiamenedzsmentje alapján a Xiaomi akár elkészítheti az első világszinten elérhető laptopját erre az alapra építve.
A vállalat mobilos számítástechnikai tapasztalata, a HyperOS integrációja és az eszközök közti kapcsolat miatt egy jól optimalizált Xiaomi laptop könnyen széles közönséghez juthatna el.
A Qualcomm szerint a Snapdragon X2 Elite Adreno X2 GPU egysége 2.3x-os grafikus teljesítményt kínál az előző generációhoz képest. Az új felépítés kifejezetten nagy terhelésű feladatokra készült és jóval fejlettebb az olyan korábbi megoldásoknál, amelyeket például a Snapdragon 8 Elite mobil lapkák integráltak.
A Snapdragon X2 Elite teljesen új Adreno X2 GPU egységet kapott, amely jelentős előrelépés az Adreno X1 alapú megoldáshoz képest. Az új felépítés négy részre tagolt rendszerre váltott, ami nagyobb shaderteljesítményt ad és akár nyolc szolgáltató blokkot támogat. Ennek eredményeként az FP32 ALU egységek száma az X1 esetében látott 1536 értékről 2048 értékre nőtt, ami mérhető teljesítménynövekedést hoz.
A GPU megduplázza a megosztott L2 gyorsítótár méretét 1MB értékről 2MB értékre és nagyobb memóriasávszélességet is támogat, amely akár 228GB/mp értéket is elérhet a háromcsatornás memóriakonfigurációval. Ezek a fejlesztések összhangban vannak a Qualcomm azon céljával, hogy komolyabb szerepet töltsön be a Windows PC ökoszisztémában és fejlettebb lehetőségeket adjon a vékony és könnyű laptopokat gyártó vállalatoknak.
Az Adreno X2 16 hardveres szintű sugárkövetési egységet tartalmaz és támogatja a DXR 1.1 szabványt valamint a Vulkan Ray Pipeline megoldást. A felépítés 70 százalékkal jobb teljesítményt biztosít azonos fogyasztás mellett és 125 százalékkal jobb hatékonyságot azonos teljesítmény mellett az Adreno X1 értékeihez viszonyítva. A Qualcomm szerint ez akár 2.3 szoros képkockaszám növekedést jelent a nagyobb AAA játékokban.
A Qualcomm végre foglalkozik a Windows játékok Arm eszközökön jelentkező régóta fennálló kompatibilitási gondjaival. A driverkezelés fejlesztése és a játékstúdiókkal folytatott együttműködés hatására a kompatibilitás körülbelül 90 százalékra emelkedett az előző évi 70 százalékról. A Qualcomm tervei szerint a GPU driverek minden évben márciusban, júniusban és szeptemberben érkeznek majd, hosszú távon pedig az AMD és az Nvidia gyors ütemű frissítési ciklusát kívánják elérni.
A fejlődés nagy része annak is köszönhető, hogy egyre több natív Arm alapú csalás elleni technológia érhető el. Ilyen az Epic Games Online Services EAC rendszere, a Tencent ACE Anti Cheat, a Denuvo, a GameGuard és több más megoldás Arm verziója. Ezekkel már stabilan futnak a nagyobb címek, például a Fortnite.
Olyan játékmotorok, mint a Unity vagy az Unreal Engine már dolgoznak a natív Arm támogatáson, a Microsoft Arm fordítója pedig készen áll. A jobb fejlesztői eszközök hatására a Qualcomm arra számít, hogy egyre több natív Arm játék érkezik, ami tovább javítja a teljesítményt és a kompatibilitást az egész rendszerben.






